کوپر میلگرد چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

کوپلر نوعی اتصال مکانیکی است که برای اتصال میلگردها در هنگام آرماتوربندی استفاده می شود. اتصال کوپلر در تمامی پیچ ها و در تمامی زوایا قابل استفاده است و استفاده از آن محدودیتی ندارد. این محصول به دلیل وزن کم و مناسب سازه را سنگین نمی کند. کوپلر استاندارد رایج ترین نوع کوپلر است و در تمامی نقاط سازه بتنی قابل استفاده است. از اواسط قرن بیستم کوپلر استاندارد (پچ مکانیکی) به عنوان بهترین جایگزین برای وصله پوششی در کشورهای پیشرفته معرفی شد و هنوز هم در سراسر جهان استفاده می شود. به کوپلر استاندارد (پچ مکانیکی) کوپلر رزوه راست دست نیز می گویند و این نام به این دلیل است که رزوه داخلی کوپلر استاندارد راست دست است. به طور کلی می توان گفت که کوپلر استاندارد یکی از پرکاربردترین کوپلرها می باشد. در واقع روی آرماتور نیمی از طول میلگرد رزوه می شود سپس دو آرماتور در داخل کوپلر استاندارد (پچ مکانیکی) تا انتها بسته می شود. کوپلر استاندارد بسته به محل استفاده از سایز ۱۶ تا ۵۰ تولید می شود. مهم ترین شرط استفاده از این محصول، قابلیت چرخش آرماتور در محل بتن است. به طوری که حداقل یکی از آرماتورها بتواند بچرخد. گشتاور اعمال شده در این نوع از میلگرد در اندازه های مختلف از ۶۰ نیوتن تا ۳۵۰ نیوتن می باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد کوپلر میلگرد و انواع آن صحبت کرده و شما را با این محصول آشنا کنیم.

کوپلر میلگرد چیست؟

کوپلر میلگرد به عنوان یک نوع اتصال مکانیکی می تواند برای اتصال میلگردها در حین آرماتوربندی استفاده شود. این اتصال مکانیکی در انواع سازه های بتنی به منظور جلوگیری از سنگین شدن آرماتورها و ایجاد همپوشانی می تواند کیفیت و کارایی خود را نشان دهد. اتصال مکانیکی کوپلر در هر جهت و در تمامی خم های میلگرد قابل استفاده است. از نظر کاربرد با توجه به ظاهر کوپلر می توان از آن به روش های مختلفی استفاده کرد. امروزه در سازه‌های عظیم مانند بیمارستان‌ها، پل‌ها، برج‌ها و منازل مسکونی استفاده از کوپلر از اهمیت بالایی برخوردار است. از کوپلرها برای تکمیل سازه های ساختمانی و افزایش مقاومت و اتصال تعداد زیادی میلگرد استفاده می شود. فرآیند استفاده از کوپلر میلگرد را کوپلینگ می گویند. با توجه به اینکه کوپلرها در افزایش استقامت سازه ها نقش اساسی دارند، باید شرایطی در تولید آن ها به کار گرفته شود که بتواند مقاومت خود را در برابر تنش های وارده به ساختمان به بهترین نحو نشان دهد. استفاده از کوپلر میلگرد و فرآیند کوپلینگ مزایای متعددی برای سازه خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر قصد دارید سازه های بتنی را یکنواخت کنید، این روش بهترین روش خواهد بود. علاوه بر این به دلیل استفاده کمتر از میلگرد با کوپلینگ می توانید صرفه جویی اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهید. همچنین مقاومت بسیار بالای کوپلر در برابر تنش های وارده به آرماتور نیز از دیگر مزایای آن ذکر شده است.

انواع کوپلر میلگرد

به طور کلی کوپلرها انواع مختلفی دارند که هر کدام به روش خاصی برای وصله استفاده می شوند. این انواع عبارتند از:

  • کوپلر انتهایی
  • کوپلر پیچشی
  • کوپلر برای آرماتورهای تحت فشار
  • کوپلر جوش داده شده
  • کوپلر استاندارد
  • کوپلر گروتی
  • کوپلر تبدیل
  • کوپلر با رزوه چپ و راست

کوپلر انتهایی (End Coupler)

این نوع کوپلرها معمولا تا ۶۰ درصد سختی بتن ریزی را کاهش داده و فضای بیشتری را برای آن و استفاده از میلگرد بیشتر در سازه فراهم می کند.

کوپلر پیچشی

کوپلرهای پیچشی که به کوپلرهای قفلی نیز معروف هستند، زمانی استفاده می شوند که طول آن ها حداکثر ۲۰ سانتی متر باشد و معمولاً برای تقویت میلگرد ها و بالای بتن استفاده می شود.

کوپلر برای آرماتورهای تحت فشار

کوپلر یا غلاف فشاری نوع دیگری از وصله های مکانیکی است که معمولاً برای میلگردهای تحت فشار و در سایزهای ۲۰ تا ۵۰ استفاده می شود به گونه ای که بار فشاری برای جلوگیری از شکستن میلگردها به سایر میلگردها منتقل می شود. به علاوه از این کوپلر معمولا برای ساخت توری میلگرد استفاده می شود.

کوپلر جوش داده شده

کوپلر جوشی یکی دیگر از انواع کوپلر میلگرد است که در جوشکاری به دلیل استفاده از فولاد نرم نیازی به حرارت ندارد و به راحتی جوش داده می شود.

کوپلر استاندارد

طراحی این نوع کوپلرها به گونه ای است که در تمامی قسمت های سازه قابل استفاده است اما به شرطی که یکی از میلگردهای به کار رفته در بتن نیز قابل چرخش باشد.

کوپلر گروتی (Grout Coupler)

کوپلر گروتی نوعی وصله مکانیکی است که اغلب در سازه های پیش ساخته و همچنین در ساخت دوغاب بتنی استفاده می شود، به گونه ای که در یک طرف میلگرد رزوه می شود و در بتن قرار می گیرد تا سر میلگرد خارج از بتن باشد. از طرف دیگر میلگردهای داخل کوپلر کاملاً زیر بتن قرار می گیرند.

کوپلر تبدیل

این نوع کوپلر معمولا بین دو میلگرد با اندازه های مختلف قرار می گیرد و آن ها را به یکدیگر متصل می کند. البته توجه داشته باشید زمانی که عملیات آرماتوربندی انجام شد، ابتدا میلگرد بزرگتر در کوپلر قرار می گیرد.

کوپلر با رزوه چپ و راست

این نوع کوپلرها که به کوپلرهای پیچی دو طرفه نیز معروف هستند در تمامی قسمت های سازه قابل استفاده بوده و معمولاً در مواقعی که امکان چرخش میلگرد وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرند.

کوپلر میلگرد فولاد 369

انواع کوپلینگ میلگرد

به طور کلی ۲ نوع کوپلینگ وجود دارد:

  1. کوپلینگ میلگرد رزوه ای (Threaded Rebar Coupler)

کوپلینگ میلگرد رزوه ای فورج سرد

کوپلینگ میلگرد رزوه ای رولی

  1. کوپلینگ میلگرد غیر رزوه ای (Non-Threaded Rebar Coupler)

کوپلینگ میلگرد MBT (MBT Rebar Coupler)

کوپلینگ میلگرد کریمپینگ

کوپلینگ میلگرد رزوه ای فورج سرد

کوپلینگ میلگرد رزوه ای سرد، همانطور که از نامش پیداست، در انتها با دستگاه آهنگری و به کمک فشار هیدرولیک فشرده و سفت می شود. پس از فرآیند آهنگری، ضخامت قسمت انتهایی کمی افزایش یافته و طول آن کمی کاهش می یابد. کوپلینگ رزوه ای فورج سرد برای پروژه های زیرساختی بزرگ و سایر پروژه های بزرگ دولتی استفاده می شود.

کوپلینگ میلگرد رزوه ای رولی

کوپلینگ میلگرد رزوه ای با دستگاه رزوه زنی شیاردار می شود. با استفاده از رزوه ها، میلگرد در داخل کوپلینگ ثابت می شود. پس از آن، برای استحکام بیشتر، هر دو انتهای کوپلینگ پیچ می‌شوند.

کوپلینگ میلگرد MBT

کوپلر میلگرد MBT برای افزایش استحکام در شرایط بحرانی طراحی شده است. کوپلر MBT برای اتصال زمانی استفاده می شود که همپوشانی کمی بین میلگردها وجود داشته باشد و طول میلگردها کمتر از حد مورد نیاز باشد. از کوپلینگ های MBT در مقاوم سازی سازه ها نیز استفاده می شود. معمولاً 6 تا 8 پیچ در کوپلینگ MBT وجود دارد. کوپلینگ های MBT طولانی تر از کوپلینگ های رزوه ای هستند. استحکام کوپلینگ های MBT به تعداد پیچ های موجود در آن نیز بستگی دارد. به کمک این پیچ ها این نوع کوپلر نصب می شود.

کوپلینگ میلگرد کریمپینگ

اولین روش اتصال میلگرد در ساختمان، کوپلینگ است. پس از استفاده از این نوع کوپلینگ ها، کوپلینگ های رزوه ای معرفی و مورد استفاده قرار گرفتند. در این روش کوپلر بدون رزوه است. کوپلر در دو سر میلگرد نصب می شود و سپس توسط دستگاه پیچ می شود. این نوع کوپلینگ به دلیل وزن بیشتر نسبت به سایر کوپلینگ ها به صرفه نیست و هزینه کار بالاست. همچنین این کوپلرها پس از نصب قابل باز شدن و استفاده مجدد نیستند. به همین دلایل دیگر از این نوع کوپلینگ در صنعت ساختمان استفاده نمی شود.

روش های دیگر اتصال میلگرد

در فرآیند آرماتوربندی به غیر از اتصال کوپلینگ از دو روش دیگر نیز برای وصله میلگردها استفاده می شود. این دو روش عبارتند از:

  • اتصال همپوشانی یا اورلپ میلگردها: در این روش میلگردها به گونه ای در کنار هم قرار می گیرند که قسمتی از آن ها روی هم قرار می گیرند (همپوشانی). سپس میلگردها را با سیم به هم می بندند.
  • جوش لب به لب یا جوش فورجینگ: در این روش میلگردها با حرارت دادن میلگردها تا نزدیک دمای ذوب و اعمال فشار بر روی آن ها به هم متصل می شوند.

مزایای استفاده از کوپلر میلگرد

مزایای استفاده از کوپلر بسیار زیاد است که به بررسی تعدادی از آن ها می پردازیم که عبارتند از:

  • اتصالات یکپارچگی ساختاری دارند.
  • استفاده از کوپلر میلگرد اضافی را در پروژه های ساختمانی حذف می کند.
  • استفاده از کوپلر به جای همپوشانی امکان استفاده از آرماتورهای سایز بزرگتر را در ستونی با ابعاد کوچکتر فراهم می کند. این موضوع باعث می شود که طراحی مقرون به صرفه باشد.
  • استفاده از کوپلر باعث ایجاد اطمینان در روند کار می شود، زیرا انتقال بار در این گونه درزها به بتن بستگی نخواهد داشت.
  • در استفاده از کوپلر با کاهش ابعاد ستون باعث صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی در روند اجرای پروژه می شوند.
  • کوپلر میلگرد باعث ایجاد انسجام در سازه می شود که همپوشانی قادر به انجام آن نبود.
  • استفاده از کوپلر شلوغی میلگرد را به حداقل می رساند. در عین حال اتصال همپوشانی باعث ازدحام میلگرد در محل اتصال نسبت به حالت عادی می شود.
  • استفاده از کوپلر باعث کاهش هزینه دستمزد در کارگاه ها و افزایش سرعت و در نتیجه صرفه جویی در هزینه ها می شود.
  • از آنجایی که استفاده از کوپلر از شلوغی میلگردها جلوگیری می کند، قرار دادن میلگردها در شبکه را آسان می کند.
  • استفاده از اتصالات مکانیکی باعث ایجاد یکپارچگی بیشتر در سازه می شود.
  • کوپلر (پچ مکانیکی) نسبت به همپوشانی مقاومت بیشتری در برابر بارهای لرزه ای و سایر رویدادهای طبیعی دارد.
  • کار با کوپلر بسیار آسان است و سرعت پروژه را می توان با سرعت بالا انجام داد.

معایب کوپلینگ میلگرد

برخی از معایب کوپلینگ میلگرد عبارتند از:

  • هزینه بالاتر نسبت به روش اورلب
  • زمان بر بودن این روش در مقایسه با سایر روش های اتصال میلگرد

کوپلر میلگرد فولاد 369

مشخصات فنی کوپلر میلگرد

برخی از مشخصات فنی کوپلر میلگرد به شرح زیر است:

  • رنگ: کوپلر میلگرد دارای رنگ نقره ای است و بسته به نوع آن ممکن است رنگ نقره ای آن کم رنگ یا پررنگ باشد.
  • ضد زنگ: انواع مختلف کوپلر میلگرد در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند. دلیل این امر استفاده از مواد ضد زنگ در بدنه آنهاست.
  • مقاومت بالا: انواع مختلف کوپلرها مقاومت بالایی دارند. این موضوع باعث می شود در هنگام استفاده از این محصول در بدنه ساختمان مقاومت سازه بیشتر شود.
  • جنس: این محصول از فولاد نرم تولید و به بازار عرضه می شود.
  • ابعاد: ابعاد این محصول به نوع آن بستگی دارد. به طور کلی ابعاد این محصول بیش از ۱۰ سانتی متر نیست.

نکات مهم هنگام خرید کوپلر میلگرد

فولاد ۳۶۹ به عنوان یک مرجع معتبر، محصولات خود را با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب در اختیار کاربران خود قرار می دهد. کاربران می توانند بدون هیچ واسطه ای محصولات آهنی خود را به صورت مستقیم خریداری کنند و تجربه خرید رضایت بخشی را به ارمغان بیاورند.

  • کیفیت کوپلر میلگرد

مهم ترین نکته ای که در خرید کوپلر میلگرد باید به آن توجه کرد کیفیت آن است. به عنوان یک متخصص ساخت و ساز، باید از اهمیت کیفیت محصول برای تکمیل کار خود آگاه باشید.

  • دوام و مقاومت بهتر

انتخاب یک جفت میلگرد مقاوم به کاربر این امکان را می دهد که بیشتر بایستد و ساختار ساختمانی را به طور موثرتری پشتیبانی کند. به همین دلیل دوام و مقاومت این کوپلرها بسیار مهم است.

  • قیمت

زمانی که قصد خرید بهترین و موثرترین کوپلرهای میلگرد را دارید، باید به دنبال محصولاتی باشید که با قیمت های رقابتی و مناسب در بازار موجود باشند.

  • استحکام کششی بهتر

باید مطمئن شوید که کوپلر میلگردی که می‌خواهید بخرید می‌تواند مقاومت کششی بهتری را به طور مؤثرتری تحمل کند و به شما امکان می‌دهد یکپارچگی و تداوم ساختار ساختمان مورد نظر را بهبود ببخشید.

کوپلر میلگرد فولاد 369

جمع بندی

همانطور که گفتیم راه های زیادی برای اتصال میلگردها به یکدیگر وجود دارد اما روش کوپلینگ یکی از رایج ترین و مطمئن ترین راه هاست. در این مقاله به معرفی انواع کوپلرهای میلگرد، کاربردهای آن ها و معرفی مزایای استفاده از این نوع پچ مکانیکی پرداختیم. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد این محصول می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با کارشناسان ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن ها پاسخ داده شود. امیدواریم با مطالعه این مقاله با انواع کوپلرها و کاربرد هر کدام آشنا شده باشید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , میلگرد , قیمت میلگرد , قیمت روز میلگرد , قیمت آنلاین میلگرد , آخرین قیمت میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: